fbpx

KYSYMYKSIÄ JA VASTAUKSIA

 

  • Kuinka kauan kurssi kestää ja kenelle se sopii?

Kurssi maksaa kestää viisi viikkoa. Videot ovat käytössäsi kurssin jälkeen ja Hengityksen Voima Facebook -ryhmässä voit esittää hengitysharjoitteluun liittyviä kysymyksiä. Kurssiin on tiivistetty maailman tunnetuimmat ja tehokkaimmat harjoitteet simppeliin muotoon ja ne sopivat kaikille perusterveille suomalaisille iästä ja kuntotasosta riippumatta. Hinta on tarkoituksellisesti edullinen, jotta mahdollisimman moni pääsee kokemaan hengityksen ja harjoitteiden hyödyt.

  • Kuinka paljon hengitysharjoituksia on hyvä tehdä?

Fiiliksen mukaan. Säännöllinen harjoittelu tuo parhaat tulokset ja voit tehdä harjoitteita päivittäin kehoa kuunnellen 1-60 minuuttia päivässä. Voit tehdä monia leppoisampia harjoituksia myös työn lomassa, Tv:tä katsellessa, kävelyllä, bussissa jne. pitkin päivää lyhyissä jaksoissa, jolloin harjoitteluun ei tarvitse varata ylimääräistä aikaa. Voimakkaissa harjoituksissa kerta päivässä tai muutama treeni viikossa riittää. Jos on esimerkiksi flunssa tulossa, niin Viikon 1 voimakasta harjoitusta hengenpidätyksineen on hyvä tehdä kuurina 1-3 kertaa päivässä.

  • En oo ikinä tehnyt hengitystreenejä ja oon pitänyt niitä lähinnä joogahippien touhuna. Onko näistä hyötyä tämmöselle työssäkäyvälle perusäijälle?

On. Harjoitusten hyötyjen luettelo on pitkä ja kurssilta löytyy myös paljon linkkejä tieteellisiin tutkimusartikkeleihin, joiden avulla tiedonjanoiset voivat syventyä tutkittuihin hyötyihin tarkemmin. Kurssille olen valinnut simppelit harjoitteet, jotka ei vie paljoa aikaa ja jotka tuottaa nopeasti tuloksia ihan tavalliselle suomalaiselle miehelle tai naiselle iästä riippumatta. Kurssi ei sisällä mitään ”henkistä, esoteerista” tai muuta vaikeasti ymmärrettävää materiaalia. Tyypillisiä tuloksia/hyötyjä: Rauhallisempi, rennompi ja energisempi olo, vähemmän stressiä ja jännityksiä, parempi unen laatu, suorituskyky ja keskittymiskyky. Parempi palautuminen työ- tai urheilusuorituksesta. Alhaisempi leposyke ja verenpaine. Kun hengität oikein, keho yksinkertaisesti toimii paremmin. Vähän sama kuin itsellesi sopiva liikunta tai terveellinen ruokavalio. 

  • Olen vakavasti sairas. Voinko silti tehdä hengitysharjoituksia?

Arkihengitys- ja lempeät harjoitteet sopivat kaikille ihmisille, kun teet harjoitukset pakottamatta, ohjeiden mukaan ja kehoasi kuunnellen. Voimakkaita harjoituksia en suosittele tekemään, mikäli sinulla on vakava sydänsairaus, vakava verenpaine- tai verisuonitauti, epilepsia, erittäin vakavia mielenterveysongelmia (psykoosialttius tms.) tai joku muu vakava sairaus. Varmista harjoitusten soveltuvuus hoitavalta lääkäriltäsi.

  • Kurssissa on paljon erilaisia harjoituksia. Onko minun pakko tehdä kaikkia, jotta saan niistä hyötyä?

Ei. Hengityksen Voima verkkokurssin idea on, että pääset kokemaan erilaisia harjoituksia ja niiden vaikutuksia käytännössä viiden viikon ajan. Voit vapaasti valita harjoitteet, jotka tuntuvat sinusta hyviltä ja luopua harjoitteista, joista et pidä. Voit myös vaihdella tekemiäsi harjoitteita. Muista kuitenkin, että erityisesti voimakkaat harjoitteet vaativat hieman tahdon voimaa, että ne tulee tehtyä säännöllisesti ja saat niistä hyötyä. Vain tehty hengitysharjoitus auttaa.

  • Käteni ja poskeni puutuivat ja menivät tunnottomiksi voimakkaassa harjoituksessa. Onko tämä normaalia?

Voimakkaammat harjoitukset hengen pidätyksineen vaikuttavat kokonaisvaltaisesti koko kehoon ja sen prosesseihin. Esimerkiksi verenkiertoon ja hermojärjestelmään. Kuten liikunnan aloittamisessakin, keholla menee hetki, että se tottuu harjoitukseen. Harjoituksissa mahdollisia kehon reaktioita ovat esimerkiksi käsien, kasvojen, korvien puutuminen, pistely. Tunne että ”hengittäminen nousee hiukan päähän”. Pienet lihasnykäykset, suun kuivuminen, viluisuus, ”ajatusvirran pysähtyminen” jne. Nämä reaktiot menevät ohi muutamassa minuutissa ja ovat täysin normaaleja ja turvallisia kehon reaktioita sen sopeutuessa harjoitukseen. Reaktiot vähenevät yleensä nopeasti ja harjoituksesta jää rentoutunut ja hyvä olo useimmiten jo ensimmäisellä harjoituskerralla. Aloita voimakkaat harjoitukset lempeästi pakottamatta ja viikkojen kuluessa kierroksia lisäten.

  • Tehdessäni voimakkaita harjoituksia minulla nousee tunteita pintaan. Välillä itkettää ja joskus jopa naurattaa ilman näkyvää syytä. Ovatko nämä reaktiot normaaleja?

Harjoitukset voivat joillain ihmisillä nostaa tunteita pintaan ja se on täysin normaaleja hengitysharjoittelun vaikutuksia. Jotkut ihmiset voivat nähdä myös värejä, kuulla ääniä ja tuntea muita uusia tuntemuksia kehossa. Toisille tällaisia reaktioita ei tule. Tee harjoitus kehoasi kuunnellen ja voit missä tahansa vaiheessa harjoitusta, joko lempeyttää hengitystäsi tai päättää harjoituksen. Tärkeää on asennoitua kaikenlaisiin tuntemuksiin hyväksyvästi ja samalla rentoutuen. Tuntemukset tulevat ja menevät nopeasti ohi ja niihin ei tarvitse takertua. Mikäli tuntemukset tuntuvat liian vahvoilta, voit aina pitää harjoituksista taukoa tai keskittyä enemmän lempeisiin harjoitteisiin ja arkihengityksen opetteluun. Voimakkaat harjoitteet luovat kehoon lyhytaikaisen kemiallisen stressitilan ja näin monet voivat parantaa harjoittelulla stressinsietokykyä elämän muissakin tilanteessa.

  • Inhoan kylmää. Onko hengitysharjoituksista hyötyä ilman kylmäaltistusta?

Hengitysharjoitteet ovat tärkeä osa hyvinvointia ja terveyttä. Saat hengitysharjoittelusta suuria hyötyjä, vaikka et kylmästä piittaisikaan. Kylmäaltistus ei ole silti kurssilla pääroolissa. Itsellesi sopivat elintavat kuten ruokavalio, liikunta, uni, kylmäaltistus, sauna, ihmissuhteet, työ jne. tukevat hengitysharjoittelua ja päinvastoin. Jos haluat kokeilla kylmäaltistusta, suosittelen, että aloitat sen ohjeiden mukaan hiljalleen, asteittain, kehoa kuunnellen ja pakottamatta. Kylmäaltistus parantaa kuitenkin lähes aina esimerkiksi harjoittajan unen laatua.

  • Mitä harjoitteita Breathingman itse teet?

Teen fiiliksen mukaan kaikkia kurssilla opettamiani harjoitteita ja myös muita harjoituksia. Tälle kurssille valitsin tehokkaita ja tutkittuja harjoitteita, jotka keskittyvät kehon ja mielen hyvinvoinnin ja terveyden tukemiseen ja jotka sopivat mahdollisimman monelle.