fbpx

Hengitys on avain rentouteen

 

Hengitys ja mielentila

Hengitys ja mielentilasi ovat läheisessä yhteydessä toisiinsa. Yksinkertaisilla hengitystekniikoilla kykenet hallitsemaan mielentilaasi erilaisissa painetilanteissa. Et ole enää mielesi vietävissä ja hallinnan tunne lisääntyy. Syke laskee, hermosto rentoutuu ja keskittymiskyky työssä paranee Hengitysharjoitukset tuottavat myös hyvää oloa lisäämällä esimerkiksi “mielihyvähormoni” endorfiinin tuotantoa kehossa.

Stressi

Tutkimusten mukaan suuri osa sairauksista ja työpoissaoloista liittyy stressiin. Stressaantunut henkilö suoriutuu heikommin työtehtävistä, nukkuu huonommin ja sairastuu helpommin. Hengitysharjoituksien avulla voit purkaa jännitystiloja kehostasi, rentoutat hermojärjestelmäsi ja vähennät “stressihormoni” kortisolin määrään elimistössä. Hengittämällä oikein pidät myös huolta testosteronitasostasi. Hengitysharjoitteiden vaikutuksen autonomiseen hermostoon ja stressitilaan voit todentaa helposti tarkkailemalla sykeväliivaihtelua älykellolla tai -sormuksella.

Immuniteetti ja kipu

Hengitysharjoitukset parantavat tutkitusti immuniteettisuojaa. Hengittämällä oikein, vastustuskykysi vahvistuu. Hengitysharjoituksilla voidaan myös lievittää kivun tuntemuksia kehossa mm. vaikuttamalla aivojen kipukeskukseen.

Happea soluille

Hengitystapasi vaikuttaa suoraan hiilidioksidi-, typpioksidi- ja happitasoihin elimistössä. Hengitysharjoituksilla voidaan tuottaa elimistössä luonnollista EPO -hormonia ja näin lisätä punasolujen määrää verenkierrossa. Oikea hengitystapa tehostaa hapen kulkua soluihin, kudoksiin ja aivoihin. Näin keskittymis- ja suorituskyky sekä rasituksesta palautuminen paranee.

Uni ja hermot

Hengitystapasi ja hengitysharjoitukset vaikuttavat suoraan hermojärjestelmääsi. Alhaisempi syketaso ja verenpaine sekä parasympaattisen hermojärjestelmän aktivoituminen esimerkiksi Vagus-hermon välityksellä parantavat unen laatua merkittävästi ja mitattavasti. Hengityksen lisäksi kielen ja nielun lihasten aktivointiharjoitteilla kyetään lieventämään ja ennaltaehkäisemään kuorsaus- ja uniapneariskiä.

Hyvä olo

Useimmille ihmisille hengitysharjoituksista tulee hyvä, rento olo. Tapahtumissa leposyke laskee, sydämen sykevälivaihtelu kasvaa ja jotkut ihmiset ovat päässeet tietoiseen syvän unen tilaan tapahtumien aikana.

Itsetuntemus ja henkinen kasvu

Muutama hengitystekniikka tai stressinhallintametodi eivät todennäköisesti riitä eväiksi hyvän elämän strategiaasi tai tavoitteidesi saavuttamiseksi. Tämän vuoksi Breathingmanprotocol yksilövalmennuksissa saat valmennusta ja mentorointia henkilökohtaisissa arjen tai työelämän haasteissasi ja varmistat että kasvat haasteidesi mukana ja saat tärkeää sparrausta polullasi. 

Kokeilemalla tietää

Osallistu tapahtumaan tai varaa valmennus itsellesi tai yrityksellesi. Lue lisää vaihtoehdoista tästä: