fbpx

Hengittämisestä on hyötyä.

 

Hengitys ja mielentila

Hengitys ja mielentila ovat yhteydessä toisiinsa. Hengitysharjoitukset tuottavat hyvää oloa lisäämällä esimerkiksi “mielihyvähormoni” endorfiinin tuotantoa kehossa.

Stressi

Tutkimusten mukaan jopa 95% sairauksista liittyy stressiin. Hengitysharjoituksien avulla voit vähentää stressiä ja vaikuttaa esimerkiksi “stressihormoni” kortisolin määrään elimistössä. Hengittämällä oikein pidät myös huolta testosteronitasostasi.

Immuniteetti ja kipu

Hengitysharjoitukset parantavat tutkitusti immuniteettisuojaa. Hengittämällä oikein, voit siis paremmin. Hengitysharjoituksilla voidaan myös lievittää kivun tuntemuksia kehossa mm. vaikuttamalla aivojen kipukeskukseen.

Happea soluille

Hengitys vaikuttaa suoraan hiilidioksidi- ja happitasoihin elimistössä. Hengitysharjoituksilla voidaan tuottaa elimistössä luonnollista EPO -hormonia ja näin lisätä punasolujen määrää verenkierrossa. Hapen kulkeutuminen soluihin tehostuu, jolloin suorituskyky ja rasituksesta palautuminen paranee.

Uni ja hermot

Hengitysharjoituksilla vaikutat suoraan hermojärjestelmääsi. Alhaisempi syketaso ja verenpaine sekä parasympaattisen hermojärjestelmän aktivointi esimerkiksi Vagus-hermon välityksellä parantavat kaikki myös unenlaatua.

Hyvä olo

Useimmille ihmisille hengitysharjoituksista tulee yksinkertaisesti hyvä ja rento olo.

Itsetuntemus ja henkinen kasvu

Jotkut haluavat parantaa itsetuntemustaan tai muutoin hyödyntävät hengitysharjoituksia yhtenä henkisen kasvun välineenä. Hengitysharjoitukset ovatkin tärkeässä roolissa useimmissa henkisessä traditiossa. Päätät itse kuinka hyödynnät hengitysharjoituksia omassa arjessasi.

Kokeilemalla tietää

Osallistu tapahtumaan tai ryhmätunnille. Tai varaa yksityistunti itsellesi, yrityksellesi tai ryhmällesi. Lue lisää vaihtoehdoista tästä: