fbpx

HENGITTÄJÄN RUOKAVALIO

Hengitysharjoitukset edistävät kehosi ja mielesi terveyttä ja hyvinvointia. Parannat hyvinvointiasi edelleen syömällä hyvin ja harrastamalla itsellesi sopivaa liikuntaa. Jokainen ihminen on uniikki yksilö ja siksi yksi ruokavalio ei ole kaikille se ainoa oikea. Alle on koottu tiivis ravintopaketti, joka sisältää ravinnon pääperiaatteita, joista suurin osa asiantuntijoista on yhtä mieltä. Voit tehdä halutessasi muutoksia ruokavalioosi omassa tahdissasi ja näin saat myös hengitysharjoittelusta suurempaa hyötyä.

  • Tee hengitysharjoitukset aina mahdollisimman tyhjällä vatsalla. Vähintään tunti raskaamman aterian jälkeen. Mielellään enemmän. Hengitysharjoitus on hyvä tehdä esimerkiksi ensimmäiseksi aamulla.
  • Nesteet: Juo päivän aikana runsaasti vettä. Parannat veden imeytymistä lisäämällä veden joukkoon sitruunaa. Aamulla heti heräämisen jälkeen veden joukkoon sopii myös laadukas viherjauhe erityisesti ellet syö paljoa kasviksia. (Jos haluat, voit lisätä juomaveteen ripauksen puhdistamatonta raffinoimatonta harmaata merisuolaa.)

 

Vähennä näitä:

  • Ylensyönti
  • Valkaistu sokeri
  • Vehnä (myös muut gluteeniviljat, jos ongelmia)
  • Maitotuotteet (jos ongelmia)
  • Einekset, valmisruuat
  • Lisäaineet
  • Huonot hiilihydraatit (sokeri)
  • Tupakka, alkoholi, limsat, energiajuomat jne.
  • Muu vain etäisesti aitoa ruokaa muistuttava höttö

    Lisää näitä:

    • Syö hitaasti, mahdollisimman rentoutuneena ja pureskele ruoka hyvin.
    • Oikea kotona tehty puhdas perusruoka.
    • Laadukkaat rasvat: oliiviöljy, avokadoöljy, kirnuvoi, avokado, (kookosöljy) jne.
    • Kasvikset: Syö paljon värikästä salaattia. Voit tehdä salaattiaineksista myös smoothien blenderillä. Lautasesta suurin osa aina kasviksia, vihreitä ja juureksia (sipuli, paprika, tomaatti, kurkku, parsakaali ja muut kaalit…)
    • Kotimaiset marjat (Mustikka, puolukka, tyrnimarja, karpalo, mansikka, viinimarjat jne). Tulee helposti smoothien yhteydessä ja kotimaiset pakastemarjat toimivat myös hyvin.
    • Hedelmät, pähkinät (macademia, cashew, saksanpähkinä…) ja smoothiet (marjoja, hedelmiä, kasviksia, vettä) ovat hyviä välipaloja
    • Laadukas liha, kana, kala, karitsa, kalkkuna, riista, kananmunat.
    • Hyvät hiilihydraatit (bataatti, peruna, riisi, nuudelit, hirssi tattari, kaura)
    • Makeutukseen esim. hunaja (ei makeutusaineita)
    • Sienet
    • Kimchi, hapankaali
    • Inkivääri, kurkuma, valkosipuli, kaneli

    Halutessasi voit lisätä ruokavalioosi myös lisäravinteita. Jos haluat voida hyvin, tärkeintä on kuitenkin vähentää tai poistaa kehollesi sopimattomat ruoka- ja nautintoaineet ja lisätä hyviä perusruokia ja nesteyttää kehoa hyvin. Mahdolliset vitamiini- ja hivenainepuutokset voi testauttaa lääkäriasemalla, mutta testauksien hinnat ovat melko korkeita. Alla lisäravinnevaihtoehtoja ja kotimaisia toimittajia.

    • Viherjauhe
    • MSM
    • C-vitamiini
    • Magnesium
    • Omega 3
    • Laadukas monivitamiini
    • Probiootit
    • D-vitamiini
    • Ashwagandha
    • Sinkkikarnosiini
    • Entsyymivalmiste

    Kotimaisia lisäravinnetoimijoita: Puhdas+, Puhdistamo, Foodin, Cocovi.